چکیده :
ترجمه ماشینی :
چرا هگل فیلسوف به عنوان نیرویی قدرتمند در تفکر معاصر بازمی گردد؟ چرا، پس از دورهای طولانی که هگل و دیالکتیکهای تاریخی او نسبت به نسلهای پیشین فیلسوفان کمتر قانعکننده به نظر میرسند، مطالعه درباره هگل دوباره اهمیت پیدا میکند؟
نظریه پردازان شیک معاصر مانند فرانسیس فوکویاما و اسلاوی ژیژک، و همچنین الهی دانان رادیکال مانند توماس آلتیزر، همگی اخیراً تحت تأثیر هگل، فیلسوفی که فلسفه اش به نوعی همیشگی به نظر می رسد - یا اگر ایده ای از نیچه را به عاریت بگیریم، برای همیشه بازمی گردد، قرار گرفته اند.
اندرو هاس با کاوش در این احیاء از طریق مفهوم «نفی» در اندیشه هگلی، و ربط دادن چنین منفیگرایی به ایدههای پیچیده درباره هنر و خلق هنری، استدلال میکند که مفهوم نفی هگلی ما را به قلمروی گسترده سوق میدهد که در آن هنر، دین و فلسفه میتوانند همه باشند.
رادیکال بازاندیشی شود و به اشکال جدیدی از بیان فلسفی گشوده شود.
نویسنده استدلال می کند که پیامدهای چنین فلسفه هگلی احیا شده گسترده و جاری است.
بدین ترتیب هگل فیلسوفی می شود که می تواند به مسائل حیاتی در سیاست، اقتصاد، جنگ و خشونت بپردازد و به شکل جدیدی از اخلاق جهانی شده منجر شود.
هاس سهمی جسورانه و بدیع در دین، فلسفه و تاریخ اندیشه ها دارد.
اندرو هاس، هگل و هنر نفی، بازاندیشی همهجانبه و جاهلی درباره هگل است که نه تنها هگلی واقعاً معاصر را فرا میخواند، بلکه هگلی جدید را فرا میخواند: هگلی که در مرکز تفکر بهعنوان چنین، و تمام تفکرات، یا همه تفکرات واقعاً انتقادی و جهانی است." - توماس جی جی آلتیزر، استاد بازنشسته مطالعات دینی، دانشگاه ایالتی نیویورک، استونی بروک
"در اینجا یک ادای دینی واقعاً هنرمندانه به هنر در قلب اندیشه هگل وجود دارد: منفی گرایی محض ناآرام که برای همیشه هگل را از هگلیسم یا شاید هگلیسم از دیگر -ایسم ها متمایز می کند.
در این متن لذت بخش هگل بازمی گردد - نفی نفی که باید از البته، آن را نیز طی کنید - مثل همیشه تامل برانگیز و چالش برانگیز." - اندرو شنکس، متکلم کانون، کلیسای جامع منچستر، نویسنده کتاب الهیات سیاسی هگل و کتاب هگل و ایمان مذهبی
این کاوشی جذاب و تحریک آمیز در هنر نفی هگلی است.
اندرو هاس از خود هگل و همچنین مفسران و منتقدان هگل به خوبی آگاه است.
این کتاب به دلیل تلاش برای برقراری ارتباط مناسب دیدگاه هگل از هنر با ابعاد کامل سرمایه گذاری کلی فلسفی هگل مهم است.» —ویلیام دزموند، استاد فلسفه، کاتولیکه دانشگاه لوون و دیوید آر کوک، استاد مدعو فلسفه، دانشگاه ویلانوا، نویسنده.
از خدای هگل
اندرو هاس خواننده دین در دانشگاه استرلینگ و سردبیر اجرایی مجله ادبیات و الهیات است.
او نویسنده o auden's o: the loss of one's sovereigny in the making of nothing (2013) و poetics of critique: the interdisciplinarity of textuality (2003) و یکی از ویراستاران کتاب راهنمای ادبیات انگلیسی و الهیات آکسفورد (2007) است.
دیوید جاسپر و الیزابت جی).
why is the philosopher hegel returning as a potent force in contemporary thinking? why, after a long period when hegel and his dialectics of history have seemed less compelling than they were for previous generations of philosophers, is study of hegel again becoming important?
fashionably contemporary theorists like francis fukuyama and slavoj žižek, as well as radical theologians like thomas altizer, have all recently been influenced by hegel, the philosopher whose philosophy seems somehow perennial – or, to borrow an idea from nietzsche, eternally returning.
exploring this revival via the notion of 'negation' in hegelian thought, and relating such negativity to sophisticated ideas about art and artistic creation, andrew hass argues that the notion of hegelian negation moves us into an expansive territory where art, religion and philosophy may all be radically reconceived and broken open into new forms of philosophical expression.
the implications of such a revived hegelian philosophy are, the author argues, vast and current.
hegel thereby becomes the philosopher par excellence who can address vital issues in politics, economics, war and violence, leading to a new form of globalized ethics.
hass makes a bold and original contribution to religion, philosophy and the history of ideas.
"andrew hass' hegel and the art of negation is a comprehensive and magisterial rethinking of hegel, not only calling forth a truly contemporary hegel, but a new hegel: a hegel at the very center of thinking as such, and of all thinking, or all truly critical and universal thinking." —thomas j j altizer, professor emeritus of religious studies, the state university of new york, stony brook
"here is a truly artistic homage to the artistry at the heart of hegel's thought: the sheer restless negativity that forever differentiates hegel from hegelianism, or perhaps hegelianism from other -isms.
in this enjoyable text hegel returns - negating the negation he must, of course, also undergo - as freshly thought-provoking and challenging as ever." —andrew shanks, canon theologian, manchester cathedral, author of hegel's political theology and of hegel and religious faith
this is an engaging and provocative exploration of the hegelian art of negation.
andrew hass is well informed about hegel himself as well as the latter s commentators and critics.
the book is important for trying to bring hegel's view of art into proper communication with the full dimensions of hegel's overall philosophical venture." —william desmond, professor of philosophy, katholieke universteit leuven and david r cook visiting professor of philosophy, villanova university, author of hegel's god
andrew hass is reader in religion at the university of stirling and executive general editor of the journal literature and theology.
he is the author of auden's o: the loss of one's sovereignty in the making of nothing (2013) and poetics of critique: the interdisciplinarity of textuality (2003) and co-editor of the oxford handbook of english literature and theology (2007, with david jasper and elisabeth jay).
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=295B42B01DE8408F1455AA3FFEA751BF
شابک (isbn):
9781780765570
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Cover
About the Author
Praise
Title Page
Dedication
Contents
Acknowledgements
Introduction • Returning Anew
HEGEL VS. HEGELIANISM(S)
RETURNING BEYOND BINARIES
ON NEGATIVE TERMS
THE ACT OF NEGATION
THE ART OF NEGATION
Part I • The Hegel of Negation
Chapter 1 • Negation’s Art in Phenomenology of Spirit
ART, PHENOMENOLOGICALLY
THE SHAPING OF NEGATION
Chapter 2 • Negation’s Logic in Science of Logic
THE BEING OF LOGIC, OR, THE LOGIC OF BEING
THE PRINCIPLE OF BEGINNING
THE BEGINNING OF BEING; THE BEGINNING OF NOTHING; OR THE BEING OF NOTHING, AS BECOMING
NEGATION PROPER
Chapter 3 • Art’s Negation in Aesthetics
ART VS. AESTHETICS
NEGATION’S END
NEGATION’S BEAUTY – SCHILLER
NEGATION’S BEAUTY – HEGEL
ART’S END
Part II • The Negation of Hegel
Chapter 4 • The Returning of Hegel and Negation: Sartre and Hyppolite
SARTRE: BEING AND NOTHINGNESS
JEAN HYPPOLITE – LOGIC AND EXISTENCE
Chapter 5 • The Tolling of Hegel and Negation: Derrida
FROM THE WORK TO THE PLAY OF THE NEGATIVE
THE VESTIBULE OF NEGATION
THE SOUNDING OF NEGATION: GLAS
Chapter 6 • The Living of Hegel and Negation: Kristeva, Nancy, Agamben, Žižek, Malabou
JULIA KRISTEVA
JEAN-LUC NANCY
GIORGIO AGAMBEN
SLAVOJ ŽIŽEK
CATHERINE MALABOU
Part III • Furthering Hegel
Chapter 7 • The Ought of Negation
Conclusion • Art-Religion-Philosophy Re-formed
Notes
Bibliography of Works Cited